ΑΡΘΡΟ (50) ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ ΤΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑ

Το Cedar Falls είναι μια μικρή πόλη στην Αϊόβα των ΗΠΑ. Εκεί πήγε ο γράφων για να σπουδάσει το 2001. Αφού τακτοποιήθηκα, άρχισα να γνωρίζω κόσμο και φυσικά η πρώτη τους ερώτηση ήταν «από που είσαι;» Δοκίμασα το «i am from Cyprus» αλλά η απάντηση ήταν πάντα… «where is this?». Αφού κατάλαβα πως κανένας Αμερικανός δεν ήξερε την Κύπρο τους έλεγα πως είμαι από τη Μητέρα Πατρίδα, από την Ελλάδα. Όταν έβλεπα ότι ο συνομιλητής ήθελε να μάθει περισσότερα, ε τότε άρχιζε το μάθημα ιστορίας. «Είμαι Έλληνας από την Κύπρο, ένα ανεξάρτητο νησί που εδώ και 34 αιώνες έχει ελληνικό πολιτισμό. Προσπαθήσαμε να ενωθούμε με τον εθνικό κορμό, αλλά οι εγγλεζοαμερικάνοι δεν μας άφησαν για να ικανοποιήσουν τα μακροπρόθεσμα σχέδια της τουρκίας». Ξέρετε όμως ποιο είναι το παράξενο; Άρχισαν αυτοί να μου κάνουν μαθήματα ιστορίας για τη δική μου πατρίδα. Ήθελαν να μου αποδείξουν ότι γνωρίζουν πολλά για τον ελληνικό πολιτισμό. Ήταν πραγματικά απίστευτη και αλησμόνητη η αντίδραση τους όταν τους έλεγα πως είμαι Έλληνας, ήταν λες και τους έλεγα πως είμαι από τον Άρη. Πολλοί Ευρωπαίοι μας ζηλεύουν και προσπαθούν να μας ξεφτιλίσουν, αλλά οι περισσότεροι Αμερικάνοι πραγματικά μας ζηλεύουν και μας θαυμάζουν. Πήγα για να σπουδάσω personal trainer και τον πρώτο χρόνο έκανα υποχρεωτικά Ομήρου Ιλιάδα και κοσμογονία του Ησιόδου. Ρωτώ έναν Εγγλέζο, «πιστεύεις πως η ιστορία του Αρθούρου έχει ιστορική βάση;». Και τι μου απαντά, «όσο και η ιστορία με τον half man half bull». Για το Μινώταυρο μιλούσε. Μερικοί Αμερικάνοι ήξεραν καλύτερα την Ιλιάδα από έναν μέσο Έλληνα Κύπριο, τι ντροπή.
Το Cedar Falls είναι μια πόλη με 90% λευκούς και 10% έγχρωμους. Οι λευκοί έχουν ως επί το πλείστον βορειοευρωπαϊκή καταγωγή, είναι δηλαδή Νορδικοί, Γερμανοί ή Γερμανογενείς. Υπήρχε μια ελληνορθόδοξη εκκλησία στη διπλανή πόλη, εκεί γνωρίσαμε καινούριους φίλους που είχαν μερική ελληνική καταγωγή. Εκεί γνωρίσαμε και την... Christine. Ήταν μια κοπέλα κατάξανθη (σχεδόν άσπρα τα μαλλιά της), και ξανθά φρύδια. Σχήμα προσώπου, καμιά σχέση με το ωοειδές μεσογειακό. Εν κατακλείδι δεν έμοιαζε καθόλου με Μεσογειακή Ελληνίδα. Η πρώτη μας στιχομυθία παραλίγο να καταλήξει σε καβγά. Μας είπε «είμαι η Christine και είμαι ελληνοαμερικάνα». Σοκαριστήκαμε όλοι επειδή δεν έμοιαζε καθόλου με Ελληνίδα. Όταν λες ελληνοαμερικάνος, εννοείς και τους δυο γονείς Έλληνες της Αμερικής, άντε τουλάχιστον μόνο τον ένα. Αυτή είχε μόνο έναν παππού, ήταν ελληνορθόδοξη και ήξερε πολύ λίγα ελληνικά. Ήξερε όμως αρκετά καλά την ιστορία του ελληνικού έθνους, ήξερε μάλιστα και την Κύπρο. Εγώ της είπα πως δεν γίνεται να λες πως είσαι Ελληνίδα επειδή είσαι ελληνορθόδοξη και έχεις έναν παππού Έλληνα. Άρχισε να φωνάζει έξω από την εκκλησιά, «I am Greek, you hear me, I am Greek and nobody can change that». Εντάξει έπιασα το νόημα, της είπα «ε τότε θα σε φωνάζω Χριστίνα». Πήγαμε σπίτι και συζητούσαμε για αυτή την κοπέλα, λέγαμε πως ήταν Greek wannabe, δηλαδή απλά ήθελε να το παίζει Ελληνίδα επειδή θαύμαζε τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό. Η Χριστίνα ήταν για αρκετό καιρό το θέμα της συζήτησής μας. Είχαμε πάει στην άλλη μεριά του Ατλαντικού και βρήκαμε ανθρώπους «τρελαμένους» με τον ελληνισμό και που θέλουν να λένε πως είναι Έλληνες. Εμείς που γεννηθήκαμε Έλληνες πόσο το εκτιμάμε αυτό; Πόσο; Οι περισσότεροι από εμάς ποτέ δεν σκεφτήκαμε πως οι πρόγονοί μας ανακάλυψαν τη φιλοσοφία, τα μαθηματικά, τις επιστήμες, το θέατρο (δράμα, κωμωδία, σάτιρα), αρχιτεκτονική, ιατρική, αστρονομία, ιστορία, ποίηση, μουσική, αθλητισμός, ακόμη και πολεμικές τέχνες. Είπα στους φίλους μου (ήμασταν 6 Έλληνες -5 Κύπριοι και ένας Ελλαδίτης-) πως υπάρχουν άτομα στην κυρίως Ελλάδα, την Κρήτη (εκεί μερικοί θέλουν ανεξαρτησία) και ειδικά στην Κύπρο που δεν θέλουν να τους αποκαλείς Έλληνες, θεωρούν τον ελληνισμό τους σαν ένα μικρόβιο από το οποίο πρέπει οπωσδήποτε να απαλλαγούν. Τι ειρωνεία θεέ μου, τραγική ειρωνεία. Από την Αμερική μέχρι την Αυστραλία υπάρχουν οι Greek wannabe και στην Κύπρο οι Greek don’t want to be. Η Χριστίνα με έναν παππού Έλληνα και ελληνορθόδοξο θρήσκευμα να φωνασκεί «είμαι Ελληνίδα», και στην Κύπρο που ακμάζει το ελληνικό στοιχείο να υπάρχουν αυτοί που λένε «Έλληνες είστε και φαίνεστε». Μια λέξη υπάρχει για αυτούς τους ανθρώπους... Γ-Ρ-Α-Ι-Κ-Υ-Λ-Ο-Ι.      

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου